14aug

9 tips om je social media berichten te verbeteren

Het schrijven van krachtige social media berichten doe je niet zomaar. Je moet nadenken over de foto die je erbij plaatst, de tekst die je boven de foto zet, maar ook de kop die je gebruikt en dan heb je het onderschrift nog. Kortom: een social media bericht lijkt zo geplaatst, maar vaak zit er meer werk in dan je denkt. Bovendien moet je er ook goed over nadenken, want social media is zo belangrijk geworden de laatste jaren. Niet alleen voor persoonlijk gebruik, maar ook zeker voor bedrijven.

In dit artikel geven we je 9 tips om je social media content naar het volgende niveau te brengen.

1. Focus je op de lezer

Als je social media content maakt, zit je in een zware concurrentiestrijd. Vrienden, familie, beroemdheden en andere merken strijden allemaal om de aandacht van jouw lezer. Als je wil opvallen met je content is het belangrijk om je lezer in je achterhoofd te houden. Als je een nieuw product gaat lanceren kun je zeggen: We hebben zojuist ons nieuwe product X gelanceerd.Maar in plaats daarvan kun je de lezer ook laten zien of lezen waarom het nieuwe product zo interessant is voor de lezer.

2. Nieuwsgierigheid

Het opbouwen van nieuwsgierigheid is een van de belangrijkste dingen op social media. Vooral als je doel is om mensen op je bericht te laten klikken. De nieuwsgierigheid wordt getriggerd op het moment dat er een kloof is met wat ze zien en wat ze willen weten. Zorg dat je een element weglaat, maar let erop dat het niet te ‘clickbaiterig’ wordt.

3. Vertel een verhaal

Storytelling is een geweldige manier om te connecten met mensen. Verhalen trekken lezers. Als het gaat om het schrijven van een social media bericht, is het goed om na te denken over het verhaal dat je wil vertellen en betrek je lezers er ook bij.

Stel dat je site er even uit ligt en je wil dit delen op social media. Je zou ervoor kunnen kiezen om het volgende te posten: Excuses voor het ongemak, onze website ervaart op dit moment een technisch probleem. Beter zou zijn: Excuses voor het ongemak, op dit moment kun je technische problemen ondervinden op onze site. We doen er alles aan om zo snel mogelijk weer in de lucht te zijn! Op deze manier betrek je je lezer er ook bij.

4. Focus op waarde

Voordat je iets deelt op social media zou je je altijd moeten afvragen: waarom ga ik dit delen? Waarom moeten mensen dit lezen? Wat is de waarde voor onze fans? Mensen willen redenen hebben om te doen wat ze doen. Dus ze willen ook een reden hebben om te klikken op jouw bericht. In je social media post zul je dus op de een of andere manier duidelijk moeten maken waarom ze er iets mee moeten.

5. Wees consistent

Het is belangrijk voor je bedrijf om consistent te zijn. Niet alleen in het bedrijf zelf, maar ook in je social media uitingen. Dit betekent dat je regelmatig moet posten, maar ook dat je consistent bent tegen klanten, als je bijvoorbeeld een klantenservice-afdeling hebt. Zorg dat alle medewerkers op één lijn zitten.

6. Schrijf gericht op de persoon

Goede social media berichten spreken je persoonlijk aan. Woorden zoals u, uw en jouw helpen je lezers zich verbonden te voelen. Je kan zeggen: Dit zijn de nieuwe functies van Snapchat! Maar misschien beter is: Wil je de nieuwste functies van Snapchat onder de knie krijgen? Wij helpen je ermee!

7. Houd het simpel

Berichten op social media hoeven geen werk van literaire kunst te worden. Mensen die op social media zitten hebben een korte spanningsboog en daar moet je rekening mee houden. Hou je zinnen kort en ook belangrijk: laat dingen zien met beeld! Soms heb je misschien maar drie woorden nodig en laat je de rest voor zichzelf spreken.

8. Emoji’s

Het zijn niet langer alleen tieners die emoji’s gebruiken. Ze hebben de mainstream bereikt. Er worden iedere dag meer dan 6 miljard emoji’s verzonden. Als het gaat om social media berichten met emoji’s zou je 33 procent meer comments en shares krijgen en zou je bericht zelfs 57 procent meer geliked worden. Dat is het proberen waard, toch?

9. Stel een vraag

Om engagement te genereren met je doelgroep, zie social media dan als een mogelijkheid om een gesprek te beginnen. Vragen kunnen daarbij helpen. Voorbeeld: Dit zijn de meest populaire 360 gradenvideo’s op Facebook. Maar om interactie aan te gaan kun je beter zeggen: Heb jij al 360 gradenvideo’s gespot op Facebook? Dit zijn de meest populaire!

Via: The Next Web